Felhívás

Ha úgy érzed publikálásra érdemes véleményed van a témában, vagy olyan történt veled amit megosztanál az olvasókkal, küld el nekünk. Hasonlóképpen várunk bármilyen témába illeszkedő fotót is. Erre a címre

Suttyók két keréken

Mindazoknak akiknek már sok a hazai biciklis közlekedési kultúra. Legyen az autós, gyalogos, vagy akár normális érzületű biciklis társunk.

Friss topikok

Utolsó kommentek

Címkék

autó (1) autós (1) bicikli (1) biciklis (2) hiányos (1) karambol (1) kresz (1) tudás (1) vita (1) zebra (1) Címkefelhő

Rovatok

Hiányos KRESZ-tudásról tettek tanúbizonyságot a kerékpárosok

2011.03.03. 18:08 | Morci úr | 3 komment

Címkék: tudás kresz biciklis hiányos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gyakran hiányos a KRESZ-tudásuk és nem kellően felszerelt a járművük a Pest megyei kerékpárosoknak – állapította meg egyebek mellett az illetékes rendőr-főkapitányság baleset-megelőzési bizottsága a csütörtökön lezárult háromnapos ellenőrzés tapasztalatai alapján.

 

A felmérés nem Budapesten készült de nagy valószínűséggel hasonló eredményt értek volna el itt is. Nem véletlen, hogy rengetegen követelik már, hogy a biciklisek csak akkor vehessenek rész a forgalomban, ha igazolható tudással rendelkeznek.

Az akció – a kerékpárosok által tavaly okozott balesetek száma és a terület nagysága miatt - Monor, Cegléd, Nagykőrös és Ráckeve térségére  összpontosult. A rendőrök elsődleges célja nem a szabálytalankodók büntetése, hanem a kerékpárosok tájékoztatása, valamint a járművek kötelező felszerelésének ellenőrzése volt – mondta Kovács Viktória megyei rendőrségi szóvivő.

A háromnapos ellenőrzés tapasztalati szerint a kerékpárosok többségének hiányos vagy téves a KRESZ-tudása, sokan rosszul alkalmazzák a közlekedési szabályokat, illetve nem kellően felszerelt járművekkel vesznek részt a  forgalomban. Több kerékpárról hiányzott a világítóberendezés, számos esetben pedig a fékkel volt gond - közölte a szóvivő. Nem egyszer azért állították meg a rendőrök a biciklist, mert (akár a gyermeke mögött, rossz példát mutatva) a járdán vagy a forgalommal szemben hajtott.

Az akció során 91 gyalogost és 350 kerékpárost (közöttük 40 gyermeket) ellenőriztek, 12 gyalogost és 67 kerékpárost figyelmeztettek, 30 emberrel szemben pedig összesen több mint 150 ezer forint helyszíni bírságot szabtak ki, általában hiányzó lámpa miatt. A rendőrök 150 láthatósági mellényt és 86 kerékpárra szerelhető lámpatestet is kiosztottak a bicikliseknek – tette hozzá Kovács Viktória.

A fentiekhez csak annyit tennénk hozzá, hogy itt a fórumon is sok biciklis adott teret teljesen hibás KRESZ értelmezésének, és ezt a gyakorlatban nap mint nap használják is.

Felsőbbrendű biciklisek ?

2011.02.02. 15:30 | Morci úr | 115 komment

 

Sajnos az eddigi reakciók kétkerekű társaink részéről azt az elmélet látszik igazolni, hogy abban a pillanatban, ha valaki kerékpárra ül, akkor valami oknál fogva pillanatok alatt átlényegül egy önmagát elit kaszthoz tartozónak gondoló -tessék engem kiszolgálni- nevezetű lénnyé.

Mint autós köteles vagyok ismerni a KRESZ-t. Vizsgán számot adtam a tudásomról. Közokirat bizonyítja jártasságomat a szabályok útvesztőjében.

Ezzel szemben kerékpárosok vitatkoznak velünk a szabályzásról, olyanok akiknek a többsége bevallottan nem rendelkezik jogosítvánnyal. Ez mondjuk érvelésükből is tökéletesen leszűrhető. Higgyétek el, hogy egészen másként kezel az ember egy tiltó táblát, ne adj isten egy piros lámpát, egy több tonnás járművet irányítva, mint egy kerékpárt.

A másokért való felelősség érzet sok esetben még erősebb is mint az önmagunk kockáztatásának felmérésére irányuló figyelem.

 Ez persze mindenkinek a magán ügye lehet. De engedtessék meg, hogy ne vegyem irányelvnek egy KRESZ tudással általában nem rendelkező, napi szinten negatív példát mutató, agresszív kissebség véleményét. Észérvekkel lehet vitatkozni. De ha a biciklisek egy része ellenkezést tapasztal saját dogmái ellen, akkor fényezéskarcolás, lerúgott tükör, verbális vagy fizikai agresszió lehet a válasz. Ez a viselkedés itt a fórumon is megtapasztalható, a kommentek egy jelentős százalékában. A normális hangvételű biciklis hozzászólásokért külön köszönet és tisztelet a tulajoknak.

 A közlekedési szabályok értelmezés szakemberek számára is összetett dolog. Ennek ellenére azt tapasztalom, hogy az azokat betartani nem szándékozó biciklisták kérik, számon leginkább másokon. Valamiért a rejtett agresszió, és a -tömegben egyre hangosabb vagyok- csorda ösztönt látom kifejlődni a városi kerékpáros kultúrában.

 Azt lenne jó tisztázni merre szándékozunk tartani és milyen úton. Az, hogy ezt milyen járművel szándékozunk megtenni az már másodlagos kérdés lenne.

 

Hány százaléka szabálytisztelő a bicikliseknek Budapesten?

2011.01.31. 18:10 | Morci úr | 125 komment

Címkék: vita autó karambol bicikli zebra

 Hány százaléka szabálytisztelő a bicikliseknek Budapesten?

 

Jött egy érdekes felvetés. Miért a teljes biciklis társadalmat kritizálom, ha esetleg már én magam is találkoztam normális tagokkal?

 

  1. A városi közlekedésben csupán elenyésző mennyiségűvel találkoztam a fentiek közül (gondolom főleg az szúr szemet)
  1. Nem nekem kell megvédenem egy számomra negatív viselkedésmintát felmutató csoportot.
  2. Számomra egyértelmű, hogy akinek inge, az nem is veszi magára, annál inkább azok, akik így vagy úgy találva érzik magukat.

 

De a közérthetőség kedvéért következzék néhány alapelv amivel, gondolom, a közlekedők nagy része egyetért:

Nem feltétlenül a szabályosan és az arra meghatározott helyen közlekedő biciklissel van a gond – ettől függetlenül továbbra is kijelentem, hogy Budapest központi magja nem kerékpározásra való. A probléma a magukat lényegi szerepüknél sokkal pozitívabb szerepben beállító, a közlekedést akadályozó, a szabályokra fittyet hányó, sok esetben agresszív egyedekkel van - és ez már a magánvéleményem: itt, a környezetünkben ezek vannak többségben.

Hatalmas volt a felháborodás, amit minden fórumon kommunikáltak is, amikor a legutóbbi felvonulásuk alkalmával a randalírozókat megbírságolták a rendőrök. Nem a szabályosan közlekedőket! Azokat, akik a napi gyakorlat szerint próbáltak pofátlanul kerekezni, néhányuk a rendőrség szeme láttára. Ezt nehezményezték az érdekszervezetek.

Nos, innentől lehet visszaolvasni az előző posztban leírt véleményeimet, mert innen datálódik a dolog. A számon kért normális biciklisek lennének a szervezet vezetői, ne adj isten példamutatói?! Azok, akik egy jogszerű rendőri intézkedést kritizálnak és koncepciós bírságolásokat emlegetnek? Csupán azért, mert végre szembesülniük kellett egyszer azzal, hogy a szabályok nem csak az autósokra vonatkoznak? Nagyon helyes az az elv, hogy biciklivel sem lehet sokkal gyorsabban haladni normál forgalmi helyzetben, mert a piros lámpa ugyanúgy megfogja azt is. Feltéve, hogy megáll és nem száguld át a zebrán a gyalogosok között. Emelje fel az a tiltakozó és anyámba elküldő, aki még soha nem látott hasonlót!

Ja, hogy ez normális?

Na igen. Ezért írom ezt a posztot.

Amíg a reakciók érdemi része abban merül ki, hogy márpedig én nem vagyok csóró, mert otthon lefedve van autóm is, és a biciklim megér minimum 100 ezret, addig azt hiszem, nem mondhatom el elég sokszor, hogy a probléma abban van, hogyan használod és nem abban, hogy mit használsz.

A kerékpárosok nagy része ettől függetlenül, a KRESZ alapvető szabályaival sincsenek tisztában. Vagy ha mégis, akkor szándékosan tesznek rá. Honnan is lennének egyébként, amikor jelenleg semmiféle szabály nem kötelezi őket azok elsajátítására.

Élő adásban vitatkozott egy biciklis főguru a rendőrségi szóvivővel a napokban. Állítása szerint teljesen szabályszerű az a napi gyakorlat, hogy a biciklis nem szándékozik a zebrához érve leemelni fáradt ülepét a nyeregből, és mint a többi proli át-MENNI ott, hanem egyszerűen átteker. Nos, elárulom: ez teljes baromság. És itt nem is hivatkozom a rendőrségi szakértő paragrafus szerinti cáfolatára. Egyszerűen a józan észt hívom segítségül.

Ki reklamálna leghangosabban, ha én autóval fognám magam és az intelligens kerekezők között én is ezt az egyszerűbb módját választanám az iránykorrekciónak?! Az pedig már csak hab a tortán, hogy teljesen nyilvánvaló, hogy az így „közlekedő” biciklis természetesen a járdán folytatja útját. Mert különben merre is menne tovább.

Nem sokkal az ominózus beszélgetés után egy vidéki városban meghalt egy idős ember, mert a fent említett módon próbált átjutni a zebrán és balesetet szenvedett. Látható, hogy a probléma összetettebb, mint sokan gondolnák. Soha nem a normális biciklisekkel van a bajom. Magam is a kerékpárt használom, ha tehetem (bár nyilvánvalóan nem Budapest közepén). A baj nem velük van, hanem az élet bármely területén gondot jelentő buta, intoleráns, vélt jogokat maguknak vindikáló egyedekkel.  

Aki szabálytisztelően, elvárt óvatossággal közlekedik, az eszköztől függetlenül el fog férni a másik mellett.

 A következő posztban azért leírom élményeimet a Margitszigetre menet.

 

Frissítettem a képeket.

Elegem van a biciklisekből

2011.01.27. 11:25 | Morci úr | 88 komment

Címkék: biciklis autós

 

Miért gondolják sokan, hogy télen 10 centis hóban biciklizni egy olyan tevékenység amit nekem mint budapesti adó(nem keveset)fizető autósnak tolerálnom kellene?

 

 

 

 

Régóta hangoztatott véleményem, hogy aki Budapesten, a bicikli utakon kívül tekerni akar az menjen ki A MARGITSZIGETRE, Városligetbe, bárhova ahol ezt a rendkívül egészséges tevékenységet a tiszta levegőn és a közlekedés ellehetetlenülése nélkül megteheti. Magam is hasonlóképpen teszem.

Ami jó lenne, ha a mostanában új irányzatot meghódítani igyekvők ha megpróbálnának befogadni, az a következő:

Budapest az egy város. Mint ilyennek van egy közlekedési történelme és gyakorlata. Lehet ez bármilyen is, de az tény, hogy nem a 6-os számú lócitrom kupac utáni, tanyai felvezető körgyűrű az, ahol egyre több vidékről betelepülő szeretné a hozott közlekedési kultúráját a városiakra ráerőltetni.

Tegyünk már különbséget!

Van a szórakozásra épülő, a mindennapi fittséget megőrző kerékpározás. És van a looser kategória legmagasabb fokán lévő: - nincsen pénzem még BKV jegyre sem ezért kikiáltom magam környezetvédőnek és szarok arra mibe került az általam ingyen használ infrastruktúra kialakítása- mentalitású kerekezés.

Ez a csoport megpróbálja magát valamiféle harcos környezetvédő szerepében feltüntetni, holott kizárólag az a kényszer szülte helyzete diktálja minden cselekedetét, hogy jelenleg mindössze egy drótszamár az, amivel villoghat a -10 fokos belvárosi latyakban.

De persze ez más évszakban sincsen másképpen. De erről egy kicsit később.

Még egyszer szeretném nyomatékosítani: Más vidéki városokkal szemben Budapesten ezelőtt néhány évvel még teljesen ismeretlen fogalom volt a buszsávban és az autók között haladni próbáló biciklista.

És ez teljesen rendben is volt. Éppen azért mert nem keverte össze senki a közösségi közlekedést a közösségi szerencsétlenkedéssel.

Igen menj el egy vidéki településre és ott valóban azt látod, hogy nagyon magas azok aránya akik kerékpáron kezdik a napot gyárba, boltba, bárhova menet. És teszik ezt bármerre is vezet az útjuk, nap mint nap, esőben, hóban, sárban. Tegyék. Ezen települések infrastruktúrája viszont ehhez a viszonyokhoz is van „kialakítva”. Jó nekik az ami van. Mert autót vagy nem akar vagy nem tud megengedni magának. És ez mindenkinek a saját dolga. Kényszerből használja bárki ezen körülmények között a bringát. Százból száz ember, ha egy csoda folytán beülhetne egy limóba, sofőrrel, örökre elfelejtené azt. Legfeljebb amikor a sok autókázáshoz nem szokott feneke elkezdene növekedni, akkor váltana át egy szobabiciklire a kondi miatt.


Tudjátok mit? Nem is érdekel ki miért és hogyan jár vidéken biciklivel!

Egy pillanatra had révedjek a múltba…

Anno gyermekkoromban többször is szemtanúja voltam, amint a járdán biciklizni próbálókat az első arra járó rendőr azonnal leparancsolta, járdáról és kerékpárról.

Ha mást nem is de ezt visszavágyom az átkosból.

Tavalyi évben írd és mond: 3 komoly incidensem volt, egy hét alatt, mert a Margitszigetre menet a táblával és egyéb módon tiltottan a járdán haladó bicikliseket lefegyelmeztem onnan.

Állíthatjuk, hogy kényszerhelyzet. Ok. De sajnos napi tendencia lett már máshol is, hogy melegebb időkben akár a körúton akár máshol komoly sebességgel haladó biciklistára kell vigyázni a JÁRDÁN!

A fiam már kinőtte a totyogós korszakot de anno nagyon szerettünk a városban sétálni vele. Mindent megnézett kirakatokat egyebeket, és minden érdekelte. Mint minden normális kisgyereket. Ma elképedve látom, hogy a szülők inkább terelgetik a csöppségeket, minthogy valamelyik apa egy tisztességes pofon keretében letisztítaná a kerekezőket a járdáról.

Ezek már annyira nem egyedi esetek, hogy gyakorlatilag bárki szembesülhet vele, ha márciustól kimegy bármelyik belvárosi kerület forgalmasabb területére. A legszebb az az egészben, hogy ezek a tuskók nem is kamaszok, hanem többnyire már meglett, de minimum 25-30 éves emberek. A tavalyi év legújabb vívmányaként már ahol lenne bicikli út ott sem kizárólag ott közlekednek. Eklatáns példa a Hungária körút népliget utáni Lurdy ház felé vezető szakasza. Igen vagyok olyan barom néha, hogy arra sétálok. Az egyik oldalon bicikli út a fele járdán, arra már menni sem merek. De amikor a múltkor a túloldalon is nekem jött hátulról egy tempósan haladó elmebeteg, komoly rugdosás volt.  De érdekes módon a kerékpárosok vannak legjobban felháborodva ha valaki véletlenül gyalogosan rátéved a bicikli útra. Valami igen komoly gond van itt.

Nem ragozom most itt tovább, lesz még módom és mondanivalóm is a folytatáshoz. Közlekedési kultúra stb.

De zárszóként mindenképpen szeretném ha kedves közlekedő „egészséges” életmódot folytató biciklis társaim megértenétek:

Csak az autós közlekedésemből adódóan a következő adókat fizetem egy évben:

Kb. 75.000 Ft teljesítmény adó,

Kb. 100.000 Ft a benzinbe beépített adó,

Kb. 65.000 Ft biztosítás.

A járulékos költségeket egyáltalán nem említem most, ennek egyébként a többszöröse.

Ezekből az összegekből tartják rendben, úgy ahogy az utakat, és építenek néha újakat.

Nem panaszképpen említem egyébként, mert még ha drágálom is néha, megengedem magamnak, mert megtehetem és mert azért van autóm, hogy használjam, azért lakom Budapesten, hogy ne Ózd külsőn keljen például.

Azon polgártársaink akik a Bkv-t választják, bár úgyszintén kényszerből nagyrész, de a jegyek árával szintén hozzájárulnak a fentebb említett költségekhez. Amiből Budapest olyanná válik amilyen. Kicsit savanyú de a miénk.

Ellenben te aki most már évről évre egyre szemtelenebb módon kihasználod a lehetőséget és mint a pióca egyre inkább a gazdatesten élősködve rontod le a város élhetőségét SEMMIVEL SEM JÁRULSZ HOZZÁ A KÖZLEKEDÉSI INFRASTRUKTÚRÁHOZ! Nem vonok most párhuzamot, mindenki vonja le maga a következtetéseit. De ez a teljességgel egyoldalú, kizárólag követelésen alapuló magatartás, még ha igyekeznek is néhányan szebb köntösbe öltöztetni, nem tartható tovább!

Komolyan kíváncsi vagyok mások véleményére. Csak nekem lett már ennyire elegem a tendenciából?